اموزش ترید

اموزش ترید

قابلیت ترید کردن و امکان خرید و فروش لحظه ای ارزها با سایر معامله گران، یکی از قابلیت های صرافی ایرانکس بیت است. در این صرافی شما می توانید معاملات خود را با انواع متنوعی از Pairهای معاملاتی به ثبت برسانید. در ادامه به آموزش ترید پیشرفته در صرافی iranexbit می پردازیم.

آموزش مراحل ترید پیشرفته در ایرانکس بیت

برای اینکه بتوانید به ترید ارز دیجیتال در صرافی ایرانکس بیت بپردازید باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد وب سایت ایرانکس بیت (با آدرس www.iranexbit.com) شده و از بالای صفحه (سمت چپ) دکمه ورود را انتخاب کنید. (نکته: در صورتی که حسابی در صرافی افتتاح نکرده اید، قبل از هر کاری باید در صرافی ایرانکس بیت ثبت نام کنید.)
  • با وارد کردن نام کاربری (ایمیل) و رمز عبور، وارد اکانت معاملاتی تان شوید.
  • در صفحه حساب شخصی تان، از منوی بالای صفحه بر روی گزینه "ترید پیشرفته" کلیک کنید.
مراحل ترید پیشرفته در ایرانکس بیت
در منوی بالای صفحه بر روی دکمه "ترید پیشرفته" کلیک کنید.
  • صفحه معاملاتی نمایش داده می شود که باید در آن جفت ارز معاملاتی تان را انتخاب کرده و در کادر ثبت سفارش، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
  • بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، در پایین صفحه و در بخش سفارشات باز/ تاریخچه سفارش ها، اطلاعات خرید یا فروشتان را مشاهده خواهید کرد.
مراحل کلی آموزش ترید پیشرفته و بخش های مختلف صفحه معاملاتی
مراحل کلی آموزش ترید پیشرفته و بخش های مختلف صفحه معاملاتی

مراحل کلی آموزش ترید پیشرفته به پایان رسید. در ادامه هر یک از بخش های صفحه ترید پیشرفته را به صورت جداگانه و مفصل توضیح می دهیم.

معرفی بخش های مختلف صفحه ترید پیشرفته در iranexbit

1- لیست ارزها (انتخاب جفت ارز معاملاتی)

تمامی معاملاتی که ما انجام می دهیم به صورت جفت ارز می باشند. برای مثال زمانی که به ازای پرداخت تومان، ارز بیت کوین را خریداری می کنیم، نماد جفت ارز معاملاتی ما BTC/IRT می باشد. این یعنی برای خرید بیت کوین، تومان ایران پرداخت می کنیم.

در صرافی ایرانکس بیت و در قسمت معاملات پیشرفته، شما می توانید برای خرید ارز، انواع ارزهای مختلف را پرداخت کنید. به اصطلاح ارز متقابل شما تنوع دارد. در بخش بالایی لیست ارزها، تعدادی نماد مشخص شده است که همان ارزهای متقابل قابل معامله در صرافی ایرانکس بیت می باشند.

انتخاب ارز متقابل برای بارگزاری صفحه
برای تغییر ارز متقابل، باید از بخش علامت زده شده در تصویر، ارز متقابل مد نظرتان را انتخاب کنید.

لیست ارزهای متقابل در صرافی ایرانکس بیت برای معاملات پیشرفته عبارتند از:

  • USDT (دلار تتر)
  • BUSD (استیبل کوین بایننس)
  • BTC (بیت کوین)
  • BNB (ارز صرافی بایننس)
  • ALTS (اتریوم)
  • IRT (تومان)

هر یک از این موارد را که انتخاب کنید، لیست ارزهایی که با ارز متقابل انتخاب شده توسط شما قابل معامله هستند فیلتر شده و نمایش داده می شوند. برای مثال ما در این بخش گزینه USDT را انتخاب کرده ایم و همین طور که در تصویر مشاهده می کنید، جفت ارزهای معاملاتی که طرف مقابل آن تتر می باشد نمایش داده شده اند.

ارز مدنظر را از لیست انتخاب می کنیم یا اینکه در کادر جستجوی بالای این بخش، نماد ارز مد نظر را وارد می کنیم. پس از انتخاب جفت ارز مد نظر، اطلاعات آن ارز در نمودار و سایر قسمت های صفحه، بارگزاری می شود.

2- نمودار ارز معاملاتی

بارگزاری نمودار ارز انتخاب شده
بعد از انتخاب ارز در جدول ارزها، نمودار ارز انتخاب شده در صفحه بارگزاری می شود.

بعد از اینکه جفت ارز مدنظرتان را انتخاب می کنید، نمودار مربوط به آن جفت ارز در صفحه بارگزاری می شود. شما می توانید با استفاده از ابزارهای چارت تکنیکال که در اختیارتان قرار داده شده، تحلیل نموداری خود را بررسی کرده و در صورت مناسب بودن شرایط، به فرایند معامله ادامه دهید.

ابزارهای تکنیکال در سمت چپ نمودار دسته بندی شده اند و شما می توانید از انواع ابزارها همچون خطوط روند، خط افقی، انواع اندیکارتورها، سطوح فیبوناچی و... در نمودار بهره ببرید. از بخش بالایی نمودار می توانید تایم فریم معاملاتی تان را انتخاب کرده و نمودار را به حالت کندلی یا خطی تغییر دهید.

از ابزار Compare برای مقایسه دو نمودار با یکدیگر استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید ابزارهای ارائه شده نمودار صرافی ایرانکس بیت، مشابه ابزارهای صرافی بایننس و سایت تریدینگ ویو می باشند.

3- تغییرات قیمت خرید و فروش

لیست سفارشات ثبت شده (خرید و فروش) بر روی ارز
لیست سفارشات ثبت شده (خرید و فروش) بر روی ارز

در سمت راست صفحه ترید پیشرفته جدول سبز رنگ و قرمز رنگی را مشاهده می کنید که در آن یک سری قیمت ها و حجم های معاملاتی آورده شده است. این موارد لیست سفارشات ثبت شده بر روی ارز منتخب شما می باشند. جدول قرمز رنگ لیست سفارشات فروش است که به ترتیب بر حسب بالاترین قیمت تا پایین ترین قیمت فروش (از بالا به پایین) مرتب شده است.

همچنین جدول سبز رنگ سفارشات خرید جفت ارز منتخب شما را نمایش می دهد. این جدول به ترتیب از بالاترین قیمت خرید تا پایین ترین قیمت (از بالا به پایین) مرتب شده است. اولویت انجام معاملات در جدول قرمز از پایین به بالا (از پایین ترین قیمت فروش) و اولویت انجام معاملات در جدول سبز رنگ از بالا به پایین (از بالاترین قیمت خرید) می باشد.

در بین دو جدول سبز رنگ و قرمز رنگ، قیمتی قرار گرفته است که قیمت فعلی بازار می باشد. این قیمت هر لحظه، با توجه به آخرین معامله انجام شده، تغییر می کند. برای اینکه بخواهید سفارشتان سریعا انجام شود، منطقی است که باید قیمتی را نزدیک به قیمت فعلی بازار وارد کنید.

4- معاملات انجام شده

در سمت چپ صفحه "ترید پیشرفته" و در پایین جدول جفت ارزها، لیستی از معاملات انجام شده بر روی جفت ارز انتخابی شما آورده شده است. با بررسی این جدول می توانید به دیدگاهی در رابطه با روند قیمتی ارز مد نظرتان برسید.

لیست معاملات انجام شده
لیست معاملات انجام شده در پایین صفحه (سمت چپ) قرار گرفته است.

5- آموزش ثبت سفارش در ترید پیشرفته

در قسمت ثبت سفارش، چند کادر مختلف وجود دارد که باید آن را پر کنید. در قسمت بالای کادر ثبت سفارش، دو کلمه Market و Limit وجود دارد. تفاوت سفارش گذاری مارکت و لیمیت به شرح زیر است:

  • Market: ثبت سفارش خرید یا فروش بر حسب قیمت فعلی بازار (در این حالت نیازی نیست که خودتان قیمت را وارد کنید.)
  • Limit: ثبت سفارش خرید و یا فروش با قیمت مد نظر (قیمتی بالاتر یا پایین تر از قیمت فعلی بازار)

در صورتی که قصد خرید ارز را دارید، باید فیلدهای قسمت BUY را پر کنید. همچنین اگر قصد فروش ارز را دارید تنها نیاز است که فیلدهای قسمت SELL را وارد نمایید. برای مثال ما در این قسمت معامله ای در قسمت LIMIT برای خرید ارز ETH/USDT و با قیمت 1000 دلار (پایین تر از قیمت فعلی بازار که حدودا 1130 دلار است) به ثبت می رسانیم.

  • PRICE: قیمت مدنظر برای خرید ارز اتریوم را در این بخش وارد می کنیم. عدد مد نظر ما 1000 دلار است.
  • AMOUNT: در این قسمت باید مقدار اتریوم مدنظرتان را وارد کنید که ما 0.01 را وارد کرده ایم.
مراحل ثبت سفارش در صفحه ترید پیشرفته ایرانکس بیت
مراحل ثبت سفارش در صفحه ترید پیشرفته ایرانکس بیت

با پر کردن این دو فیلد، total و یا مبلغ نهایی معامله ما مشخص می شود. همچنین شما می توانید بعد از پر کردن فیلد PRICE، در بخش توتال، ارزش معامله تان را وارد کنید. در این حالت سیستم به صورت اتوماتیک فیلد AMOUNT یا همان مقدار را پر می کند.

علاوه بر دو روش قبلی برای تعیین اندازه معامله، می توانید از نوار لغزان زیر مقدار استفاده کنید. در قسمت پایینی فیلد AMOUNT نوار لغزانی را مشاهده می کنید. با کمک این نوار می توانید مشخص کنید که چه میزانی از دارایی تان که درگیر معامله ای نیست، در این معامله استفاده شود.

بعد از پر کردن تمام فیلدهای مورد نیاز بر روی دکمه ثبت سفارس نهایی (در این مثال دکمه سبز رنگ BUY ETH) کلیک کنید. در صورتی که مشکلی در داده های وارد شده وجود نداشته باشد اطلاعات سفارش شما در بخش گزارش معاملات ثبت می شود.

6- گزارش معاملات

گزارش معامله ثبت شده در بخش سفارشات باز
گزارش معامله ثبت شده در بخش سفارشات باز

در بخش گزارش معاملات، شما می توانید لیست معاملات باز یا انجام شده تان را مشاهده کنید. در این بخش اطلاعات دقیقی در رابطه با جفت ارزهای معامله شده، تاریخ سفارش، نوع معامله (مارکت/ لیمیت)، نوع معامله (خرید/ فروش)، قیمت، مقدار و... ارائه شده است. در ستون وضعیت شما می توانید بررسی کنید که آیا سفارشتان تکمیل شده است یا خیر. همچنین با انتخاب دکمه "لغو کردن" که در مقابل سفارشات باز قرار دارد، می توانید آن سفارش را قبل از اجرا شدن حذف کنید.

برای مشاهده تاریخچه ای از سفارشات قدیمی تان می توانید از قسمت بالای جدول سفارشات، گزینه "تاریخچه سفارش ها" را انتخاب کنید.